Wedstrijd in evenwicht

Zaterdag 25 november speelden we voor de externe competitie tegen Middelburg uit Zeeland. Al de teams buiten Souburg hadden 2 matchpunten dus het beloofde een spannende wedstrijd te worden. We waren gewaarschuwd, want Middelburg had de vorige wedstrijd van het sterke Baronie 2 gewonnen. Aanvankelijk heerste er wat verwarring over de aanvangstijd. Moesten we nu om 13.00 beginnen of om 1.00 uur of toch gewoon om 13.00 ?!?! Na wat e-mail verkeer over en weer en goede informatie op de clubavond van vrijdagavond jl was het eindelijk duidelijk: aanvangstijd 13.00 in D’n Drempel, Papenstraat 47 te Etten-Leur.

Na de gebruikelijke speech van Tamara konden we van start gaan. Onder aanvoering van teamleider Nikki, die gelukkig geen verplichtingen bij defensie had deze keer, trokken we ten strijde. De eerste partij die klaar was …..ja inderdaad bij Nikki. Nu konden we gaan profiteren van de strategische tips van onze teamleider. Na 2 verliespartijen van Maikel en Yoshi volgde er een winstpartij van Martijn. Er was nog alles mogelijk. Flip stond ondertussen een stuk voor, dat zou een punt kunnen worden. Na 3 remise partijen van Kasper, Wiek en Cees moest Flip de gelijkmaker scoren en hij deed dat met verve. einduitslag 4-4.

Laten we even een korte samenvatting geven wat er op de borden gebeurde.

Op bord 1 kwam Kasper na algehele afruil in een pionneneindspel terecht met een pion minder. Hij hield het toch knap remise.

Op bord 2 speelde Nikki tegen de hoogste ratinghouder van de tegenstander, met 1894 een sterke speler. In de opening dreigde er wat fout te gaan bij Nikki, hij moest na 7 zetten zijn toevlucht zoeken met Ke2 wat er wat vreemd uitzag. Maar het bleek toch speelbaar. Nadat de pionnenstellingen totaal in elkaar waren geschoven was er voor beiden geen doorkomen meer aan. Remise dus. Goed resultaat van onze generaal.

Op bord 3 speelde Maikel, het enige wat ik hier heb meegekregen is dat ontzettend baalde van de nederlaag.

Op bord 4 speelde Cees deze keer het Blackmar Diemer gambiet. We kunnen wel constateren dat Cees zijn g2-g4 verslaving heeft afgezworen. Cees had steeds een klein voordeel maar kon er niet doorheen komen. Ook gezien zijn krapte in de tijd koos hij voor een veilige remise.

Op bord 5 speelde onze nestor Flip een goede partij. Na twee onnodige nederlagen in de vorige rondes scoorde hij de verdiende gelijkmaker. Flip stond een stuk voor maar eenvoudig was het niet, de stelling was gecompliceerd. Maar hij liet zien waarom hij in het verleden een zeer sterke speler was, met een paar kracht zetten werd de vijandelijke stelling opgeblazen.

Op bord 6 speelde ondergetekende een goede partij, die hij helaas niet kon omzetten in een overwinning. Het werd remise en daar was mijn tegenstander erg blij mee. Ik had heel de partij voordeel. Kon de partij tot tweemaal toe mooi afmaken, maar durfde dat risico niet te nemen. Toen mijn tegenstander remise aanbood nam ik dat aan ook gezien mijn tijdnood. Ja de echte vorm is er nog niet voor me dit jaar.

Op bord 7 speelde Yoshi een zeer moeilijke partij. Toen hij voor een verkeerde afwikkeling koos, kwam hij in een verloren stelling terecht. Jammer.

Op bord 8 speelde Martijn ook een gecompliceerde partij. Om problemen te voorkomen moest hij een kwaliteit offeren .Daardoor kreeg Martijn weer wel goed spel. Zijn tegenstander offerde de kwaliteit terug. Met daarna druk op punt f7 bezweek zijn tegenstander, hij gaf pardoes een stuk weg.

Dat was dan 4-4. We doen nog helemaal mee in deze klasse.

De volgende wedstrijd is tegen het sterke De Baronie op 16 december in Breda. Jammer was wel dat Yoshi na de wedstrijd aangaf voorlopig met schaken te willen stoppen. Laten we hopen dat hij hier op terugkomt, want met hem zouden we een sympathieke sterke schaker verliezen.

Wiek

Staunton Etten-Leur 1RatingMiddelburg 1RatingRonde 3