Door onze tegenstander, De Zwarte Dame uit Kruiningen, waren we gewaarschuwd tijdig te vertrekken omdat vanwege de afsluiting van de Vlaketunnel files werden verwacht. Wiek en ik reden om 11.00 uur uit Breda weg. Hoewel er veel verkeer was, ging het zonder problemen en kwamen we zelfs een uur te vroeg aan. Om 12.00u was het “Ons Dorpshuis” echter nog gesloten. Na 10 minuten wachten in de auto, besloten we even naar de “winkelboulevard” van Kruiningen gaan. Dus dan maar even bij Coop naar binnen voor een drankje en een snack.

Om 12.30u waren we terug bij het clubhuis en 5 minuten later werd de voordeur geopend. Vlak daarna was Staunton’s team compleet aanwezig. Even de strategie doorspreken, die luidde: “Probeer te winnen”, een consumptie nemen tegen contante betaling en onze borden opzoeken. De wedstrijdleider verzocht de spelers de telefoon uit te zetten en op een zichtbare plaats weg te leggen. Ook de horloges (zelfs de analoge) moesten verwijderd worden. Met consumptiemuntje op de tafels werd er exact om 13.00u gestart.

DZD1 (De Zwarte Dame) – Staunton                      : 5-3

Bord 1: Kaper Kuijper s– P. v.d. Borgt                      : ½ – ½

Kasper wist de Zeeuwse wedstrijdleider in de drakenvariant van het Sciliaans het vuur aan de schenen te leggen en kwam heel goed uit de opening. Hij stond op een bepaald moment zelfs 2 pionnen voor, maar voor een veilige positie gaf hij er één terug. In het eindspel met gelijk kleurige lopers en 1 toren bleek dat zijn pluspion niet de doorslag gaf en zo werd tot remise besloten.

Bord 2: R.Westveer – Flip Nipius                               : 1 – 0

Flip speelde de Pirc-verdediging met d6 en e5. Hierdoor werd zijn gefianchetteerde loper ingesloten en was de ongedekte pion op d6 niet meer te verdedigen. Er zaten vele tactische wendingen in en het scheen dat Flip de pion kon terugwinnen. Uiteindelijk was deze opgave te groot vanwege de sterke open d-lijn voor wit en Flip moest in het eindspel capituleren.

Bord 3: Cees van Gils – W. Blik                                  : 0 – 1

Na 1. e4 speelde mijn tegenstander de Caro-Kann en ik kon al mijn stukken goed ontwikkelen. Na 20 zetten had ik een prima positionele stelling, alleen had ik maar 5 minuten over. In tijdnood deed ik één mindere zet, waardoor er een tijdrovend eindspel ontstond. Hierdoor verloor ik de kwaliteit. Het leek nog houdbaar, maar op de 32e zet constateerde de wedstrijdleider dat mijn vlag was gevallen.

Bord 4: L.Duynkerke – Wiek van Leeuwen             : ½ – ½

Na een degelijke opening, met de pionnen falanxen b2, c3, d4 en daartegenover de zwarte dopjes op f7,e6, d5 en c4, kreeg Wiek b2-b3 tegen om de structuur te doorbreken. Er volgde een gevecht om de kwetsbare pion op b7, met alle artillerie van 4 paarden, 4 torens en 2 dames. Toen de rook waas opgetrokken, bleek de angel er uit te zijn. Er restte daarom niet anders dan remise.

Bord 5: Yoshi Marthodihardjo – R. De Bruijn        : 1 – 0

Na beiden gefianchetteerd te hebben op de koningsvleugel, viel zwart de pionnen op de damevleugel aan. Yoshi verdedigde deze even, maar besloot daarna wijselijk een aanval op de koningsvleugel uit te voeren met f5 en later met de opmars van de h-pion. Hoewel zijn opponent taai verdedigde was de open h-lijn met allerlei offerandes dodelijk.

Bord 6: E. Dek – Martijn Struijs                                : 0 –  1

Onze teamcaptain maakte in het damegambiet de ruimte voor de zwarte loper met b7-b6. In een positionele partij dwong hij zijn tegenstande de loper naar b2 te spelen, geblokkeerd door de witte pionnen op a3 en c3. Om de positie houdbaar te laten, gaf hij de kwaliteit. Martijn forceerde een vrijpion en met omzichtig spel werd het zijn opponent steeds duidelijker dat er geen tegenkansen meer waren. Na een moedige strijd streek wit de vlag.

Bord 7: Daan van Ommen – T. van Vliet                 : 0 – 1

Daan bouwde voorzichtig zijn stelling op door in de opening zijn pionnen naar e4, d3 en c3 te spelen.
De zwartspeler had moeite om dit aan te pakken en zo was er voor beide partijen na 20 zetten slechts één stuk en een pion van het bord. Op de b-lijn kwam er een dubbelpion en zwart had een loper tegen de ros van Daan.  Allebei waren ze nog in het bezit van2 torens en een dame, dus volop opties.
De loper bleek in de open stelling sterker dan het paard en Daan kon het helaas niet meer bolwerken.

Bord 8: R. Den Hollander – Tamara van Boxel       : 1 – 0

Tamara ging direct na de opening in de aanval en met de loperdamebatterij kon ze druk uitoefenen. De witspeler wist goed te pareren door de lopers af te ruilen. Hij bracht zijn toren naar de derde rij en met enkele tempi voorsprong kon hij de druk op de koningsvelugel verhogen. Het zwarte paard kon geen goede rustplaats vinden en uiteindelijk bleek de grotere activiteit van de witte stukken de balans te doen doorslaan in wits voordeel.

Nabeschouwing:

Omdat in het 1e uur de stellingen er positief waren, was deze nederlaag voor Staunton teleurstellend. In deze klasse is de spanning echter nog volledig aanwezig. We staan slechts een half bordpuntje (!) achter op de groepsleider en zullen daarom zeker voor promotie gaan strijden. Voor de rangschikking in groep 5J, zie tabel.

SCHAAKVERENGINGMatchpuntenBordpunten
De Zwarte Dame 128
De Baronie 227,5
Staunton27,5
De Pion 227,5
Midelburg 125,5
RSG 125
Souburg 207

Cees van Gils

KNSB-competitie, klasse 5J, ronde 2.Kruiningen, zaterdag 4 november 2023.