We zijn de externe competitie 7 oktober uitstekend begonnen. Tegen Souburg 2 werd met 4 1/2 – 3 1/2  gewonnen. Een geweldige opsteker voor het verdere verloop van de competitie. Dit jaar zijn we ingedeeld in de 5e klasse met ook tegenstanders uit Zeeland. Het programma ziet er echter “gemakkelijk” uit, gelukkig geen verre wereldreizen. Middelburg treffen we inde 3e ronde op het thuishonk. De volgende ronde is het even doorbijten, we moeten dan naar Kruiningen. De andere tegenstanders komen uit Breda en Roosendaal, dat is allemaal te overzien.

We hebben dit jaar in de breedte een goed team bij elkaar weten te brengen, jammer dat onze kampioen Jan niet meespeelt. Met dit team behoord handhaving zeker tot de mogelijkheid. Zonder teamleider Nikki van Es (functie elders) begonnen we op 7 oktober aan onze missie. We moesten nu een eigen strategie uitzetten bij afwezigheid van onze leider. Hieronder een beknopt verslag van wat ik gezien en gehoord heb aangevuld met verdere getuigenverslagen van mijn teamleden.

Op bord 1 onze man in vorm Maikel. Hij speelde tegen de hoogste ratinghouder van Souburg. Hij verloor een stuk na een gemeen zetje van zijn tegenstander, even niet gezien.

De stand werd snel gelijk getrokken op bord 2 door Kasper. Na een felle slagen- wisseling stond zijn tegenstander ineens een toren achter! Dat was 1-1

Op bord 7 belandde Martijn in een zeer ingewikkelde scherpe stelling vol met penningen. Toen zijn tegenstander remise aanbood nam hij dat aan, Martijn stond misschien beter, maar om dat achter het bord te verzilveren is een andere zaak.

Op bord 8 kwam Tamara in een pionnen eindspel met beiden een paard. En paarden kunnen rare sprongen maken. In het verdere moeilijke eindspel kwam ze een paar pionnen achter en verloor ze de partij. Daarna ging het snel voor ons met drie overwinningen.

Cees op bord 4 won een remiseachtig pionneneindspel. Zijn tegenstander wilde geforceerd winnen, maar werd uitgeteld door Cees. Hij haalde als eerste een dame met zijn vergevorderde vrijpion. Bijzonderheid: Cees speelde pas op …….zet 26….zijn lijfzet g4 !!!!!??!!

Ondergetekende op bord 5 offerde in de opening twee pionnen voor actief spel. Dat kreeg ik ook. Jammer dat ik na de opening een mooie stukwinst niet zag. In het verdere verloop na een kwaliteitsoffer stond ik gewonnen. Mijn tegenstander gunde me een mooie mat.

Op bord 6 speelde Yoshi een goede partij. Nadat hij met dame en toren achter de vijandelijke linies was geïnfiltreerd, kon hij het punt bijschrijven.

Flip onze nestor speelde op bord 3 een gedegen partij, hij kwam een stuk voor. Jammer genoeg gaf hij het stuk weer terug. In een gelijkstaand dame pionneneindspel kwam hij steeds slechter te staan en verloor. Jammer, jammer hij had meer verdiend.

De volgende externe wedstrijd is tegen De Zwarte Dame uit Kruiningen.

Uitstekend begin externe competitie