Inmiddels is de schaak-off een officieel onderdeel van ons schaakseizoen. Dit jaar hadden maar liefst 22 deelnemers zich opgegeven. Iets meer dus dan vorig jaar! Een mooie mix van clubschakers en huisschakers in een gevarieerde leeftijd. Dit beloofde een mooie schaakmiddag te worden.

Groep A
Vijf deelnemers in deze groep die een halve competitie hebben gespeeld. De eerste wedstrijd duurde ongeveer een uur. Dit was met name te danken aan Cees en Patrick die niet voor elkaar onder deden. Patrick een semi huisschaker (Ooit lid geweest van een vereniging en gelukkig de ambitie om dat weer te doen) liet zien dat hij het schaken verre van verleerd was. Als alle partijen zo spannend zouden zijn was het nog maar de vraag of we om 16.00 wel klaar zouden zijn. Na het eerste potje hadden de heren de smaak te pakken en gingen ze vlot door de partijen heen. Het kwam aan op de laatste ronde, want na ronde 4 hadden Martijn, Cees en Jan allen twee punten gescoord. In de beslissende ronde won Martijn van Patrick. Meer op tijd dan op tactiek. Cees en Jan besloten remise (geen interesse in barrage?). Daarmee kwam Martijn, de persoon met de laagste rating, stipt bovenaan te staan. De tactiek voor Martijn dit seizoen met de interne competitie wordt dan ook verlies van Jan, maar win de competitie.

Groep B
Het zou een groepje van vijf deelnemers zijn die een halve competitie spelen. Echter kwam Michael Bastierie, dit keer heel netjes op tijd, ook zijn gezicht laten zien. Hartstikke leuk en zeker welkom, maar volgende keer ook graag jezelf opgeven voor de schaakoff. Hoe dan ook, het werden dus zes personen in deze groep. Snel even een bord en wat stoelen erbij gepakt en we konden aan de slag. Onze jongste deelnemer in de groep, Tijs, liet zich niet intimideren op zijn eerste toernooitje. De eerste partij die hij speelde had hij al snel gewonnen. Teun en Wim maakte er in de laatste ronde meer een kletspartij van dan een schaakpartij. Zoals we wel gewend zijn van onze Teun, maar eigenlijk ook wel van Wim. De heren besloten een remise, waarmee ze beide op de derde plaats zijn geëindigd. De huisschaker Michael Jastremski ging ongeslagen en met de winst naar huis.

Groep C
Eindelijk een groep waarbij er vier deelnemers waren zoals ook de bedoeling met dit toernooi. De heren hebben rustig hun tijd genomen om hun partijtjes te spelen. Met tussen de partijen door genoeg tijd om lekker met elkaar te kletsen in de barruimte. Ook lekker bij de overige partijen meekijken. Onze Yi heeft soms net wat te snel gespeeld en daarmee onnodig een paar partijen verloren. Anzour speelde serieus en geconcentreerd zijn partijen. Een mooie score van 3,5 uit 6. Tygo deed daar vrolijk een schepje bovenop en speelde zijn beste toernooi tot nu toe. Hij heeft enkel een remise gehad tegen Anzour, maar verder al zijn partijen gewonnen. Nieuwkomer Ramy had het duidelijk zwaar in deze groep. Als huisschaker moest hij ook nog wennen aan het spelen met een schaakklok.

Groep D
De jongens in deze groep hebben vliegensvlug gespeeld en gingen voor een hele competitie. Mooi om te zien dat ze enkel het partijenschema nodig hadden en verder alles zelf geregeld hebben. Tussen de partijen door lekker even buiten met elkaar spelen of een cola met een chippie eten in de barruimte. De heren waren goed aan elkaar gewaagd. Ryan heeft zijn beste toernooi gespeeld. Hij heeft, maar 1 partij verloren. Een mooie score van 5 uit 6 voor hem. Goed gedaan! Ties zat hem op de hielen en wist 4 punten te behalen. Tias schaakt nog niet zo lang, maar liet zich zeker niet ondersneeuwen. Zijn schaakniveau is in korte tijd enorm omhoog gegaan. Een mooie score van 3 uit 6 voor hem.

Groep E
Onze jongste groep met deelnemers hebben ook een hele competitie gespeeld. Toch hebben ze lang moeten wachten op de prijsuitreiking die pas om 16:00 gepland stond. Toch hebben ze zich wel weten te vermaken. Er werden nog vele schaakpartijen van 5 min. p.p. voor de lol gespeeld. Dit groepje bestond uit één clubschaker en drie huisschakers. Huisschaker Bart had hier duidelijk de overhand. Zonder enige moeite liet hij al zijn tegenstanders een poepie ruiken. Met een score van 6 uit 6 is hij de winnaar in deze groep. Wessel kon niet winnen van Bart, maar versloeg zijn andere tegenstanders en haalde met 4 uit 6 de tweede plaats in deze groep. Stijn had nog geen schaakervaring achter het bord, maar speelt thuis wel met zijn broer. Het lukte hem toch om club schaker Marnin tweemaal te verslaan en daarmee de derde plaats in de pocket te steken.

Voor iedereen een gezellige en geslaagde middag geweest op deze burendag. En iedereen is met iets lekkers of leuks naar huis gegaan. De spelers die door mogen naar de volgende ronde wens ik VEEL SUCCES!
Alle deelnemers wil ik hartelijk bedanken voor de gezellige schaakmiddag.

Tot volgend jaar of op de club!

Groep ASpeelsterkte12345
1Cees van Gils1628x110,502,5