Sinds dit seizoen heeft Staunton er een nieuw team bij. Naast ons geliefde KNSB-team hebben we nu ook een NBSB-team. Dit team bestaat uit 4 getalenteerde schakers. Wim, Daan, Eric en Yoshi. De eerste wedstrijd van dit seizoen werd tegen de Stukkenjagers in Tilburg gespeeld. Helaas kon Daan deze wedstrijd niet bijwonen. Gelukkig wilde Kasper wel graag invallen voor Daan. Nadat we plaats hadden genomen aan onze borden werden de klokken gestart.

Op bord 4 speelde Wim. Dit is Wims debuut in het competitief schaken. Hij speelde met de zwarte stukken en kwam mooi uit de opening. De partij leek richting een remise te gaan na een stabiel middelspel. Toen gaf Wim de partij op een bepaald moment weg, maar gelukkig miste zijn tegenstander het winnende idee! Een aantal zetten later wist Wim de loper van zijn tegenstander te winnen. Hij moest nog wel oppassen, want zijn tegenstander had een gevaarlijke gepasseerde pion, maar gelukkig wist Wim alle problemen goed op te lossen en een mooie winst te behalen voor zichzelf en voor het team. Goed gedaan Wim! 1-0 voor Staunton!

Figuur 1: Wim wint een loper met een mooie penning en stopt de b pion met gemak

Op bord 3 speelde Kasper. De partij van Kasper was helaas iets minder spannend. Na de partij zei Kasper dat hij op zet 6 al wist dat hij zou winnen. Hij beweerde een stuk te kunnen winnen, maar zag een schaakje over het hoofd. Met deze schaak zou een remise afgedwongen kunnen worden, als Kasper dit zou weigeren zou zijn tegenstander een aanzienlijk voordeel krijgen, gelukkig voor Kasper en helaas voor zijn tegenstander zag hij deze zet niet en verloor een stuk uit de opening. Kasper coördineerde zijn stukken mooi en wist snel zijn stuk voorsprong om te zetten naar een compleet gewonnen stelling. Zijn tegenstander gaf toch niet snel op. De partij heeft nog 28 zetten geduurd totdat zijn tegenstander opgaf. 2-0 voor Staunton!

Figuur 2: Kasper mist Da4+ van zijn tegenstander. Beste continuatie hier is Ld2, Dd8, Lg5 en zetten herhalen

Op bord 2 speelde Eric. Ofwel mijn partij. Er werd een stabiele koning Indische opening gespeeld, maar al snel in het middelspel gaf mijn tegenstander een pion weg. Helaas was mijn tegenstander vlug met de verdediging. Er werden stukken afgeruild en er kwam een eindspel op het bord waar ik een pion extra had, maar wel moest zien te spelen tegen het loperpaar met veel open lijnen. Dit leek me te gevaarlijk om te proberen winnen, dus ik bood gelijk spel aan. Onze teamleider Yoshi wees me erop dat ik geen gelijkspel aan mocht bieden omdat ik aan de beurt was. Dit hoorde mijn tegenstander, maar we zaten op een lijn qua evaluatie van de positie en hij bood mij gelijkspel aan. Hiermee was de winst voor Staunton gegarandeerd met 2.5 – 0.5!

Figuur 3: De eindstelling. Pion extra tegen 2 lopers. Computer evalueert het als gelijk.

De laatste partij was van Yoshi op bord 1. En het thema van deze partij hing voornamelijk rond het feit dat Yoshi voor meerdere zetten achter elkaar een pion had kunnen winnen met weinig tot geen compensatie voor zijn tegenstander. In plaats daarvan werden de torens afgeruild. Het bleef een vrij gesloten stelling met nog veel pionnen op het bord. Uiteindelijk waren Yoshi en zijn tegenstander het erover eens om remise te spelen. Dit is een begrijpelijke keuze gezien de winst voor het team al binnen is, maar de computer was het er toch niet helemaal mee eens. Deze beweert dat Yoshi nog zeker wel voor een voordeel speelde. Alsnog is een remise op bord 1 een heel mooi resultaat. Met de partij van Yoshi hebben we de dag afgesloten met een totale score van 3-1 tegen Tilburg. Heel goed gedaan allemaal!

Figuur 4: Eindstelling Yoshi tegen Jan Weijters
De Stukkenjagers 8RatingSV Staunton 2Ratingronde 1