Staunton jeugdschaaktoernooi 2022
Door Owen van Santen

De meivakantie, een vakantie waar veel te vieren is: Sowieso is het vakantie, dat is al iets om te vieren. Maar verder heb je koningsdag op 27 april, Bevrijdingsdag op 5 mei en daartussen op 1 mei het Staunton jeugdschaaktoernooi. Het was dit jaar weer een toernooi met spannende partijen, veel gezelligheid en mooie prijzen.
Dit jaar was het toernooi in wijkgebouw D’N Drempel onder leiding van Tamara van Boxel. Zij werd geholpen bij deze dag door 3 vrijwilligers van de club, iemand van D’N Drempel zelf en onze 3 trouwe sponsoren.
Er was een opkomst van 20 deelnemers. Niet zo veel als vorig jaar, mogelijk door de vakantie. Er was een eerlijke verdeling tussen deelnemers in de verschillende groepen.

De jongste groep, groep E, had 6 deelnemers en speelde onder leiding van Flip 10 rondes.
Oscar speelde erg goed met een bijna perfecte score, door een remise had hij het toernooi gewonnen met 9,5 punten! Achter Oscar eindigde Anumitra met 7 punten, ook heel goed gedaan. De derde plek was voor Melody met 6 punten, erg netjes.
Vanuit Staunton speelde Kristian in deze groep mee. Kristian was wat later omdat hij zich nog mentaal aan het voorbereiden was. Zijn tegenstanders wisten hem helaas net te slim af te zijn waardoor Kristian buiten de prijzen viel.

De groep die in dezelfde ruimte als de E groep mee speelde was groep D. Deze bestond oorspronkelijk uit 6 personen, maar werd uiteindelijk 5 door iemand die niet kwam. Ook de D groep speelde 10 rondes waardoor iedereen tegen elkaar heeft gespeeld met zowel wit als zwart. Ikzelf (Owen van Santen) was de tafelleider en leidde de deelnemers door de 10 rondes.
Casper liet zien wat de best moves waren op het schaakbord en had ook een bijna perfecte score van 9,5. Een enkele remise tegen de nummer 2, Eric, weerhield hem van deze perfecte score. Eric was wel blij met deze remise, want dat halve puntje zette hem definitief op de tweede plaats. Achter hem met 7 punten eindigde Roel, een mooi verdiende derde plaats.
Van Staunton speelde Joost mee in de D groep. Hij speelde erg aanvallend en wist al gauw zijn stukken eruit te krijgen. Helaas wisten zijn tegenstanders hier vaak goed op te reageren en eindigde Joost net buiten de prijzen op de vierde plaats.

De groepen A, B en C zaten in een andere ruimte. Daar was het wat rustiger en konden de 7 personen onder leiding van Nikki hun 6 rondes uitspelen.
In de C groep speelde Ryan en Milo van Staunton mee. Milo wist, net als de nummers 1 van de E en D groep, bijna alles te winnen en op nummer 1 te staan met 5 van de 6 punten. Ontzettend knap van Milo! In de laatste ronde wist zijn tegenstander een perfecte score te vermijden. Dit was Jonne, die zo een mooie tweede plaats wist te behalen. Gwen wist er een mooie 50/50 van te maken en haalde zo 3 van de 6 punten. Dit was genoeg voor een derde plaats en daarmee een beker te winnen. Ryan sloot de lijst af met een vierde plaats. Helaas geen prijs, maar wel goede partijen die ik zo snel kon zien.
De A en B groep speelde samen met drie personen, waarvan een van Staunton was: Eric. Hij speelt niet meer bij de jeugd, maar door zijn leeftijd mocht hij nog mee doen met het toernooi. Hij was al een tijdje aan het oefenen voor het toernooi vanwege de rating van sommige. Dit was wel nodig voor zijn partijen tegen Ethan, die ongeslagen door het toernooi is gegaan en alles heeft gewonnen. Zeer knap van Ethan! Eric heeft het naar een mooie tweede plek kunnen brengen, erg goed gedaan. Merlijn is derde geëindigd en sloot zo de ranglijst van de A/B groep af.

Naast de schaakpartijen was er ook nog een schaakpuzzel die je kon oplossen voor een prijsje aan het eind van de dag. Er waren twee puzzels: een makkelijkere voor de D/E groep en een wat moeilijkere voor de A/B/C groep. Veel deelnemers leverde de juiste antwoorden in en konden met een klein extra prijsje naar huis gaan: een schaakstuk sleutelhanger!

Het toernooi was dit jaar weer superleuk! Graag wil ik iedereen bedanken die heeft meegedaan en heeft meegeholpen, zonder jullie was dit toernooi er niet geweest. Ik kijk al uit naar het Staunton jeugdschaaktoernooi van volgend jaar!