De laatste ronde van de externe competitie werd tegen het 6e team van ‘De Stukkenjagers’ gespeeld. Eerder in deze competitie hebben we al tegen het 7e team van deze club gespeeld. Die wedstrijd hadden we met 5 – 3 gewonnen. We gingen er allemaal dus met goede hoop in.

De competitie werd weer uit gespeeld in Tilburg. Dit keer konden we de speelzaal gelukkig wel snel vinden. We speelde deze keer in een grote zaal. In deze zaal speelde in totaal 6 teams. Nadat de wedstrijdleider een leuk welkomstpraatje had gehouden en kort de toernooiregels had uitgelegd, mochten de klokken gestart worden.

Alle partijen gingen van start, maar die van Owen had wat vertraging. Zijn tegenstander was helaas niet komen opdagen en kreeg na een half uur een vervangende tegenstander toegewezen. Omdat de klok van de tegenstander doorliep terwijl hij niet aanwezig was, begon Owen’s tegenstander met een flinke achterstand op de klok. Om deze reden deed zijn tegenstander hele vlugge zetten. Het duurde niet lang voor Owen’s tegenstander net iets te gehaast een zet deed. Hierdoor kreeg Owen de kans zijn dame naar de achterste rij te brengen en mat te zetten.

De partij van Tamara was nog sneller beslist. Deze partij duurde in totaal maar 10 zetten! De dag voor deze externe partij had Tamara toevallig de exacte opening bestudeerd die op het bord kwam. Namelijk de French Defense: Advance, Paulsen Attack. In deze opening had ze een leuke gambit geleerd. Haar tegenstander trapte er vol in en blunderde direct zijn dame. Een hele mooie winst voor Tamara.

Mijn (Eric) tegenstander was Wil, de wedstrijdleider. Gelukkig voor mij speelde mijn tegenstander met de witte stukken precies wat ik zou spelen als ik wit was geweest. Ik kende de opening als mijn broekzak en dus ook alle trucjes. We kwamen gelijk uit de opening en ik zag een mooie tactiek om een pion te winnen en een betere stelling te krijgen. Helaas zag ik een verliezende sequentie van zetten over het hoofd. Een geluk bij een ongeluk was dat mijn tegenstander de winnende zet ook had gemist. Hierna werd alles afgeruild tot een winnend eindspel voor mij en speelde ik de partij comfortabel uit.

Nikki speelde tegen Hans. Nikki had de witte stukken en kreeg een zichtbare grijns toen hij de Vienna opening op het bord kreeg. Het was helaas niet zijn favoriete line in de Vienna, maar alle zetten kwamen op natuurlijke wijze. De opening en het begin van het middelspel waren gebalanceerd, maar op zet 20 blunderde Hans zijn paard zonder er compensatie voor te krijgen. Om zout in de wond te strooien werden de dames  afgeruild en stond Nikki een vol stuk voor in het eindspel. Het duurde nog tot zet 44 om de gewonnen stelling om te zetten naar een winst. Een hele mooie winst voor Nikki om de competitie mee af te sluiten.

Op bord 4 speelde Yoshi tegen Theo. Yoshi speelde met de zwarte stukken en wilde een nieuwe opening uitproberen; de Dutch Defence. De gespeelde partij was erg schommelend. Het ene moment stond Yoshi beter en het andere moment had Theo het voordeel, maar voor beide kanten was het heel lastig dit voordeel te bewijzen. De partij van Yoshi ging vrij lang door, maar Yoshi wist te profiteren van een foutje die de tegenstander gemaakt had en wist hier een mooie wist uit te halen.

Maikel speelde op bord 3 tegen Rene. Maikel kreeg een comfortabele opening op het bord en lanceerde al snel zijn pionnen op het midden van het bord om zo veel mogelijk ruimte in te nemen. Het duurde niet lang voordat Maikel een mooie kans kreeg om een aanval op te zetten. Direct na het opzetten van deze aanval maakte zijn tegenstander een blunder en verloor zijn paard op zet 10. Maikel heeft dit voordeel in materiaal de rest van de partij vast weten te houden. Het duurde wel eventjes, maar na een aantal afruilen zag zijn tegenstander in dat het een verloren zaak was. Deze winst heeft Maikel een score van 5/5 gegeven dit externe seizoen. Een hele goede prestatie!

Op bord 2 speelde Wiek tegen Cees. De spelers kwamen vrij gelijk uit de opening en het middelspel was ook gebalanceerd. Het bleef de hele partij lang zeer spannend met nog veel stukken op het bord. Het was een vrij lange partij. Wiek was nog hard aan het vechten op het bord terwijl de rest al klaar was. De rest van het team zag de partij van Wiek richting een remise gaan of richting een gecompliceerd eindspel waarin een klein voordeel bewezen moest worden. Gelukkig voor Wiek zag zijn tegenstander uit het niets een mat over het hoofd. Zijn tegenstander kon haast niet geloven wat er gebeurde.

Tot slot de partij van Flip. Flip speelde tegen Ivar. Het bleef voor een heel kort poosje gecompliceerd op het bord, maar vanaf zet 8 werd al gauw alles afgeruild en op zet 21 stonden er geen stukken meer op het bord met uitzondering van een paard voor zowel Flip als Ivar, maar ook deze werden later snel afgeruild tot een koning pion eindspel. Beide spelers zagen geen manier om uit de stelling een winst te behalen en gingen akkoord met een remise.

In deze wedstrijd heeft ons team het heel goed gedaan. In totaal hebben we 7.5-0.5 gescoord. Een buitengewoon goede score. Om dit te vieren zijn we daarna met het team gezellig uit eten geweest in de Belhamel in Etten-Leur.

Staunton versus Stukkenjagers 6