Afgelopen dinsdag was het dan zover. Het jaarlijkse Koningsdag snelschaaktoernooi van Staunton.
In de toekomst overwegen we een naamsverandering. Het Pre-Koningsdag snelschaaktoernooi van Staunton lijkt beter geschikt, op deze manier is het duidelijker dat het toernooi de avond voor Koningsdag is en niet op de avond van. U denkt wellicht overdreven of overbodig? Ik wed dat er vanavond (Op moment van schrijven is het Koningsdag), toch iemand voor de deur zal staan.

Desalniettemin stel ik voor dat we de formaliteiten voor nu even laten rusten en bovenstaande discussie op een later moment te vervolgen

Warm werden we ontvangen. Als ware Royalties eigenlijk daar we bij aankomst werden bezongen als de Koning op Koningsdag. Ik was er in eerste instantie van overtuigd dat het gezang voor onze schakers bestemd was en als verassing door het bestuur van D’n Drempel was geregeld. Het was pas op het moment dat de keuze van het lied me opviel toen er enige twijfel bij mij ontstond. “Ik voel me zo verdomd alleen”, Danny de Munk. Vreemde keuze. Blijkt dat dit “koor” elke dinsdag daar “zingt” en dus niet ter ere van onze komst was.
Voor de geïnteresseerde, het koor zoekt nog zangers of ook “zangers”.

Langzaam maar zeker druppelde alle spelers ( op één na, die staat er vanavond ) binnen. Waaronder een aantal oud gediende, maar ook nieuwe aanwas die de sfeer kwamen proeven. In totaal maar liefst 21 deelnemers, top! Alle spullen stonden al klaar en ook de beroemde tafel met felbegeerde prijzen lonkte al naar de deelnemers. Zoals later bleek, was enige zelfbeheersing vereist om niet meteen de tafel op te springen en je tegoed te doen aan al het lekkers wat er stond.

Tijdens de pauze bleek er een stroopwafel te ontbreken. Een uitgebreid en diepgaand onderzoek volgde. Na een streng verhoor van de verdachten bekende de schuldige. Gelukkig gaf de Koning hem gratie wegens goed schaakgedrag en mocht hij het toernooi voortzetten. Dank u Alexander, we hadden deze deelnemer Jorn v.d. Z niet willen missen.

Een kleine introductie van onze voorzitter en we konden van start. Eric Bolier mocht de eerste ronde al meteen tegenover een beruchte en gevreesde tegenstander aanschuiven. Koelbloedig nam hij plaats, drukte de klok in en deed zijn eerste zet. Het duurde niet lang alvorens zijn tegenstander een foutje maakte. Eric won een centrum pion en kwam positioneel beter te staan. Het duurde nog even, maar Eric wist zijn voordeel knap in winst om te zetten. Chapeau Eric! Als een Koning te rijk balde Eric zijn vuist: ,,Yes”.

Eric was zekers niet de enige die vorstelijk speelde. Yoshi Martodihardjo-Bink deelde lange tijd de eerste plaats met Dick Pouwels. Toen het tot een confrontatie kwam moest Yoshi toch het onderspit delven. Troost je Yoshi, praktisch iedereen verloor van Dick.
Spoiler Alert: (Dick won knap met 6,5 uit 7 het toernooi).

Een aantal spelers kwamen onverwacht sterk uit de hoek. Zoals genoemd Yoshi die uiteindelijk op plaats 4 eindigde, maar ook Daan die ondanks zijn “gebrek” aan ervaring maar liefst 3 punten wist binnen te hengelen. Iemand die zeker niet ongenoemd mag blijven is Eddy van Opdorp die maar liefst 5 partijen wist te winnen een topprestatie. Even speculeerde hij wat er had gebeurd als hij die ene partij ook had gewonnen, dan had hij weliswaar andere tegenstanders gehad maar ook een goede kans op de koppositie. Eddy, terecht zeer content met brons, had een prachtig toernooi gespeeld, maar als een ware topsporter ook al plannen aan het maken voor goud. Wees gewaarschuwd heren Eddy is in topvorm en gaat ervoor!

Zoals hopelijk uit het schrijven blijkt, of nog beter uit uw eigen ervaring, was het een zeer geslaagde avond.

Ik wil iedereen (vaste spelers, oud gediende ,nieuwe aanwas en mensen die speciaal hun potje golf hebben afgezegd) bedanken voor de sportiviteit en gezelligheid.

Voor de vaste spelers, tot een vrijdag.
Oud gediende en nieuwe deelnemers, in ieder geval tot volgend jaar en hopelijk eerder.

In de woorden van onze Nikki die we dankbaar zijn voor alle traktaties achteraf.

B.v.d.g.e.t.s!

Of voor de gewone lezer.

Bedankt voor de gezelligheid en tot snel!

Namens het bestuur,
Jan Hendrikx