Op zaterdag 23 april was onze inhaalwedstrijd (thuis) tegen Best Moves. Een aantal van onze spelers hadden het helaas laten afweten en zo doende dat we wat vervangers nodig hadden. Daan had wel zin om weer een potje met ons mee te doen. En aangezien we tegen een jeugdig team zouden spelen hebben we ook één van onze jeugdspelers opgesteld. Het beloofde een spannende middag te worden. Onze bord één speler was uitgevallen en dus was er strijd om wie zijn plek in mocht nemen. Iedereen had wel zin in een potje tegel Dolf. Al was het voor ons nog niet zeker natuurlijk of dat Dolf zichzelf opgesteld had.

Dit bleek wel het geval en Flip was erg blij dat hij het op mocht nemen tegen zo’n sterke tegenstander. Heel erg lang ging de partij gelijk op. Enkele kleine schoonheidsfoutjes leiden ertoe dat Dolf steeds verder op kon rukken met zijn pionnen. Flip werd in hoekjes geduwd waar hij helaas niet uitkwam. Op zet 37 legde hij dan zijn koning neer. Spannende partij met een overwinning voor Best Moves.

Op bord twee onze Wiek tegen Casper Deij van Best Moves. Wiek vraagt zich nog af waarom hij op zet 10 niet gewoon het paard van Casper op f6 geslagen heeft. Want daarna speelde Casper Pe4 en kwam toen actief en ietsjes beter te staan. Gelukkig wist Wiek naarmate de partij vorderde de rollen nog om te draaien. Casper heeft het Wiek knap lastig gemaakt om de partij af te maken, maar Wiek heeft het toch weten te winnen.

Zoals gewoonlijk speelde onze Maikel Merkies op bord drie, dit keer tegen Sam Paardenkooper van Best moves. Zoals op de meeste borden vandaag werd ook hier e4 gespeeld als eerste zet. Maikel besloot dit niet te beantwoorden met e5, maar met c5. Was de tegenstander hier mogelijk al door van slag? Maikel fietst met enig gemak door de partij en weet de winst te pakken.

Yoshi Martodihardjo-Bink en Azra Yildirim gingen vrij lang gelijk op. De twee leken zeker aan elkaar gewaagd. Tot Azra een kleine fout maakt die Yoshi weet uit te buiten. Vanaf daar weet Yoshi er langzaam doorheen te komen en wint uiteindelijk de partij. Mooi gespeeld van beide.

Nikki van Es en Polina Kulikova leken wel een ruilhandeltje te hebben. Beetje ruilen hier en een beetje ruilen daar. Lichtelijk ongezien snoepte Nikki hier en daar ook een paar pionnetjes mee. Waardoor er een gewonnen eindspel ontstond voor hem.

In de partij van Tamara van Boxel tegen Maxime Paarden koper wist Maxime zijn paardjes wel te mennen. Vrij vlot in het spel al een mooie paardvork en Maxime kwam een vol stuk voor te staan. De ontwikkelingsvoorsprong die Tamara had en wist te behouden maakte dat het voor Maxime toch moeilijk werd om deze voorsprong in materiaal uit te buiten. Tamara sprong ook met haar paard de aanval in en wist het spel nog te winnen.

Vol goede moed nam onze Daan van Ommen plaats achter bord 7. Roan Lenting van Best Moves liet nog even op zich wachten, maar nam na een kwartiertje ook plaats. De heren gingen gelijkwaardig van start. Het duurt even, maar Daan weet een toren te winnen. Je zou zeggen dat de partij dan wel beslist is of toch niet? Heeft Roan deze toren misschien geofferd om Daan wat zand in de ogen te strooien? Roan ging in ieder geval recht op zijn doen af en zette Daan vakkundig mat. Na de partij wist Roan wel aan Daan te vertellen waar hij de mist in waas gegaan en hoe Daan de partij toch had kunnen winnen. Leuk ventje en verdient gewonnen.

Op het laatste bord nam onze jeugdspeler Milo de graaf voor de eerste keer plaats achter het bord voor de externe competitie. Iet wat onervaren nog. Dit is zijn eerste seizoen op onze schaakclub. Milo nam het op tegen Sairam Chockalingam. Er kwam een gedegen opening op het bord. Beide heren zette hun eigen aanval op. Milo wist de aanval van Sairam te verdedigen terwijl hij zijn eigen aanval ook in stand hield. Zo wist Milo in het middenspel al een mooie mat op het bord te toveren. Erg goed gedaan!

Het was weer een gezellige middag vol met mooie partijen. Staunton bleek toch de beste moves te hebben gevonden, het eindresultaat 6-2 voor Staunton.  Daarna nog heerlijk wat nagepraat en geanalyseerd.

Staunton versus Best Moves