Staunton werd uitgenodigd door schaakvereniging Eeuwig schaak uit Rucphen voor hun 40 jarig jubileum. Speciaal voor deze gelegenheid was Jorden van Foreest aanwezig om een simultaan te geven. Uiteindelijk deden er 34 deelnemers mee. Waarvan 6 leden van Staunton.

Jorden was een zeer sympathieke man en liet ons als tegenstanders zelf kiezen met welke kleur we wilden spelen. Eric koos ervoor om met wit te spelen. De overige Staunton spelers hielden het bij zwart. Het was een zeer gezellige avond. Al vrij snel vielen er allerlei spelers af. Sommige zelfs al na tien zetten. Hierdoor krijg je steeds minder tijd om na te denken over je zetten. Juist op het moment dat je meer tijd nodig hebt.

Bij Eric werd er door Jorden een toren offer gedaan. Daarbij kwam Eric een kwaliteit voor, maar de stelling was niet meer te redden. Zeer tof om op het bord te treffen. Kasper had een complexe stelling op het bord staan en verloor helaas meerdere stukken. Hij gaf het op. Tamara speelde een opening die ze nog niet eerder heeft gezien/gedaan. Het ging best oke totdat de stelling flink onder druk kwam te staan. Zodra ze een stuk achter zou komen staan gaf ze op. Op dat moment waren er nog 16 personen aan het schaken. Mats kon helaas een zet later opgeven. Ook Wout ging niet kort daarna van het bord af. Jorden speelden één voor één iedereen weg. Op het moment dat Wout klaar was stond de stelling van Greshya nog gelijk. Ze ging een gelijkwaardig eindspel in. Het laatste bord dat nog bezig was. Ze speelden meerdere zetten één op één. Op dit punt werd het meer een snelschaakpot dat een simultaan. Greshya deed het ontzettend goed. De vrije randpion die Jorden had immobiliseerde de toren van Gresyha. Zo kon Jorden langzaam maar zeker de winnende hand krijgen. Super knap van gedaan van Gresyha!

Eindstelling Greshya

Simultaan Jorden van Foreest