Eindelijk was ondergetekende aan de beurt om verslag te doen van een externe wedstrijd. Ik had me voorgenomen uitgebreid verslag te doen van de partijen. Het liep echter anders. Er ontvouwde zich een fantastisch scenario voor een 1 april gebeurtenis!?!? Zelf zat ik heel de middag gekluisterd aan het bord, dus de wandelingen langs de borden waren spaarzaam.

De openingsvariant van deze middag was in feite heel amusant. De aanvangstijd was 13.00 in Hotel-Partycentrum ’t Trefpunt in Made(n). Mooie speelgelegenheid overigens, beter dan de vorige externe wedstrijd in Tilburg, waar 4 a 5 teams opeengehoopt zaten in een zaal. Om half een was ons hele team al aanwezig. Om tien voor een nog geen teken van leven van onze tegenstanders. Enkele minuten later kwam het eerste paard eindelijk binnen, even daarna gevolgd door de hele kudde. Bij binnenkomst in de speelzaal stonden acht lege borden opgesteld. Bij de vraag : “Waar zijn de stukken” kregen we als antwoord : “Die hebben we niet” Nou ja, leuke 1 april grap jongens, leuk verzonnen. Zullen we dan nu maar de stukken tevoorschijn toveren, dan kunnen we beginnen. Dat was echter een probleem. De stukken waren via obscure omwegen in Gent Belgie terechtgekomen. Wat nu?…..Blindschaken was ook geen optie.

Besloten werd dat onze tegenstanders bij de leden links en rechts wat stukken gingen verzamelen. Eindelijk na half twee kwamen de verzamelde stukken binnen. Een allegaar van stukken. Miniatuurstukken uit Madurodam, sierstukken die rechtstreeks uit de Kerstboom konden komen, verder allerlei maten van groot naar klein. Met een uitschieter op het bord waar Flip speelde. De miniatuurstukjes waren nauwelijks waarneembaar. Dapper van Flip om daar mee te spelen. Voordeel van de vertraging was dat we een goede tactische teambespreking hadden. Er werd een goede teamspirit gekweekt. Bijzonderheid: coach Tamara verbood Cees om zijn g2-g4 van stal te halen!! Hieronder indrukken die ik opdeed bij de spaarzame wandelingen langs de borden.

BORD 1    Marc Govers – Maikel Merkies  ½ ½

Maikel had een centrum van bewapend beton opgebouwd, waarna er voor beiden geen doorkomen meer aan was.

BORD 2   Johan Lips – Nikki van Es   0 -1

Nikki speelde een moeilijke partij met scherpe verwikkelingen.
Nadat hij een gevaarlijk uitziende aanval had gepareerd scoorde hij het welverdiende punt.

BORD 3  Cees van Gils  –  Klaus Pfaffenhofer  ½   ½

Cees konnte sein beliebte Grob’s Angriff (g2-g4) heute nicht spielen.
Er versuchte es mit einer Scandinavier.Nach ein grosze Abtauch entschieden Cees und Klaus sich zum Remis.

BORD 4  Jasper Willemsen  –  Flip Nipius  0 – 1

Bij de wedstrijd van Flip heb ik het niet goed kunnen volgen, ik had mijn vergrootglas nl. niet bij!?!
Nogmaals dapper van Flip dat hij toestemde om met deze “stukjes” te spelen.
Bij navraag bleek dat Flip in een eindspel met een smerige truc de loper van zijn tegenstander ving. Mooie overwinning voor onze nestor, trainer, coach.
Het mag wel even worden belicht dat Flip, Tamara, Wim en Martijn goed bezig zijn met de jeugdopleiding.
In de wandelgangen hoorde ik dat we volgend jaar misschien zelfs met een jeugdteam extern spelen. Oppie Toppie. Onze vereniging bruist van het leven.

BORD 5  Wiek van Leeuwen – Daan Pals  ½  ½

Ondergetekende maakte net als afgelopen vrijdag intern ook nu weer overuren.
Op het einde partij hadden we beiden nog een paar minuten over.
Inspannende partijen met tijdnood, een aanslag op de conditie en slecht voor je hart.
Bij algehele afruil in de slotstelling zou ik een koning met paard tegen koning overhouden. Bij navraag bleek dit inderdaad remise!!

BORD 6   Rene Gosems – Martijn Struijs  0 – 1

Martijn boekte weer een overwinning. Hij is momenteel in bloedvorm ook in de interne competitie.
Ik heb de partij niet goed kunnen volgen. Bewonderingswaardig dat Martijn met deze sierstukken wilde spelen. Ik kon ze nauwelijks van elkaar onderscheiden.

BORD 7   Jesse Joosen  –  Daniël Koopman  ½ ½

In deze partij werd het evenwicht nooit echt verstoord. Een terechte remise.

BORD 8   Martijn Dekkers – Tamara van Boxel  0 – 1

Mooie overwinning van onze coach. Tamara won al snel een pion en de verwikkelingen daarna bracht ze tot een goed einde.

EINDSTAND:    ’t PAARDJE  –  STAUNTON   2 – 6

Mooie overwinning in deze laatste externe competitiewedstrijd.
Of we nu degraderen is nog niet helemaal duidelijk.
Laten we hopen dat we in deze klasse blijven.

Wiek

’t Paardje 1RatingStaunton Etten-Leur 1Rating
Govers, M.A.J. (Marc)1777Merkies, M.M. (Maikel)1672½ – ½
Lips, J.M. (Johan)1620Es van, N.W. (Nikki)16920 – 1