Een daverend avontuur voor Etten-Leur heeft plaats gevonden. De schaakvereniging Staunton, bestaat maar liefst 85 jaar! Een zeer respectabele leeftijd dacht ik zo. Deze mijlpaal is uiteraard grootst gevierd door gezellig te bowlen en te grillen bij Vier Hoog in Zevenbergen.

Vijftien schakers verdeeld over drie bowlingbanen. Als schaakstukken werden de worpen uitgevoerd. Bowlingballen die recht op hun doel afstevende, bowlingballen die diagonaal over de baan vlogen en zelfs bowlingballen die als een paard over de baan stuiterde. Een enkele bal is nog steeds niet terug gevonden.

Na het uur bowlen was het wel duidelijk,  Maikel heeft ons allemaal de ‘hoeken’ van de baan laten zien door een double te scoren en veruit meeste pionnen om te gooien. Hij eindigde met maar liefst 130 punten! Maikel’s baangenoten (Tamara, Nikki, Eric en Eddy) hebben het onderling nog erg spannend gemaakt maar Eddy wist Eric nipt met één punt verschil te verslaan en eindigde op de tweede plaats.

De baan ernaast werd een soort gambiet gespeeld. Michael en Kasper kregen een blind score. Ze waren iets later en hun eerste worpen werden door de andere spelers van de baan (ikzelf, Cees en Jan van Egmond) opgevangen.  Dit gambiet bleek te werken, want zij gingen er met de eerste twee plaatsen vandoor.
Kasper heeft hierbij de eerste plaats geclaimd met 127 punten en Michael een knappe tweede plaats met 110 punten. Jan wist het beste om te gaan met het gambiet van de andere twee spelers en haalde een mooie derde plaats.

Op de derde baan was het ook erg gezellig, met creatieve bijnamen en veel gelach. Hier resulteerde het uiteindelijk in een gedeelde eerste plaats tussen Jan ‘Kingpin’ Hendrikx en Rinus ‘RM’ Merkies met 99 punten. Rinus was zeer tevreden met deze remise. De derde plaats werd bepaald na een spannende strijd tussen Martijn ‘Dubbelgoot’…..uhm….. ‘Supersplit’ Struijs, Daan ‘Gewoon Daan’ van Ommen en Yoshi ‘Yoshi’ Martodihardjo-Bink. Met één punt verschil heeft Yoshi de derde plaats weten te bemachtigen.

Na het bowlen hebben we als koningen gegeten met grillplaten, lekkere stukken vlees, friet, stokbrood, salades en na afloop een heerlijk dessert. Tijdens dit diner is er gezellig gekletst, gelachen en genoten.

Het was een super leuke avond en een mooie viering van het 85 jarige jubileum van onze fantastische schaakclub! Graag zou ik, ook namens het bestuur, iedereen willen bedanken die is gekomen naar de viering en iedereen die betrokken is (geweest) bij Staunton! Dankzij jullie is het een gedenkwaardig jubileum geworden! Ik kijk nu al erg uit naar het volgende jubileum!

Owen

Staunton 85 jarige jubileum