Eindelijk was het weer zover. Afgelopen zaterdag 24 september vond de tweede editie van de landelijke schaak-off plaats. Een event dat schakers van alle allure verwelkomd, van beginner tot ‘expert’.
Off-course hadden veel mensen voor dit event een plekje in hun agenda vrijgehouden. Het event kreeg wat extra bekendheid vanwege ‘burendag’. Allerlei mensen uit de buurt kwamen , welnu, buurten. En passant kreeg een geïnteresseerde en/of nieuwsgierige buurtbewoner  e.e.a. van het schaken mee.
In totaal deden er bij Staunton zestien mensen mee waarvan vijf huisschakers en één jeugdig talent afkomstig van een andere vereniging. De overige tien deelnemers waren vertrouwde leden van Staunton.

De deelnemers werden ingedeeld in vier groepen van nagenoeg gelijke sterkte en na een welkomstpraatje van onze schaakkoningin Tamara werd het ‘startschot’ gegeven.
Met fraaie prijzen als zijnde een schaak keycord, schaakmokken, schaakdobbelstenen en nog veel meer nuttige schaak-accessoires in het vooruitzicht namen de deelnemers gretig en fanatiek plaats achter het schaakbord.

Voor sommige mensen was het toch nog even wennen. De klok werd soms niet ingedrukt en soms drukt men eerst op de klok om daarna een zet te doen. Een enkeling vond de klok dermate verwarrend dat hij twee zetten achtereenvolgens speelde. Het paard maakte soms rare loperachtige sprongen, nieuwe manieren van rokeren werden uitgevonden en ook was er soms een kleine discussie over het slaan van naast elkaar staande pionnen. Allemaal dingen die erbij horen en gemoedelijk aan elkaar werden uitgelegd en toegelicht. Zodoende leert men.

Groep A
Onze Nikki, ook wel Koning van het toernooi schaak, gezien zijn zeer verdienstelijke prestaties, mocht het opnemen tegen clubgenoot Eric Bolier. Met lopers van ongelijke kleur en her en der wat pionnen concludeerde Eric dat het remise was en bood dit Nikki vriendelijk aan. Nikki zag een remise blijkbaar als een soort ‘ontkroning’ en weigerde aplomb.  Een onverstandige keuze daar hij vervolgens de partij op miraculeuze wijze weggaf. Een tegenvaller voor Nikki, maar uiteindelijk zette hij toch nog de kroon op het werk  met een mooie overwinning op Han en een eerste plaats.

Groep B

Daan van Ommen – Tamara van Boxel

Dat hoogmoed voor den val komt was te zien in de partij van Daan en Tamara. Daan had de Dame van Tamara veroverd en dacht dat gretig alles pakken tot winst zou leiden. De combinatie van deze hoogmoed en gretigheid leidde tot onderstaande stelling waar het hebberige Lxh3 resulteerde in een teleurstelling voor Daan.

Groep C

In groep C vocht onze jeugd uit wie de sterkste was. Vito, met de leeftijd van twaalf de jongste speler uit de groep, wist het bij aanvang al zeker. Hij zou winnen en doorgaan naar de volgende ronde. Het is geen geheim dat hij dit ‘voorgevoel’ waarmaakte. Met een score van drie uit drie en een beetje een ‘attitude’ sleepte hij de winst binnen. Vito, Chapeau!

Het kan niet anders dan dat de avond voor het gebeuren Faris een bezoek had gehad van de goede fee. Blijkbaar mocht Faris een wens doen. Faris heeft nog maar drie weken kennis van het schaakspel maar dat hij talent heeft bewees hij met name tegen Teun. Het ene na het andere stuk van Teun vloog terug in de doos. Desondanks won Teun uiteindelijk toch met een listig matje.

Groep D

Wim speelde een goed toernooi en mocht het in een spannende barrage beslechten tegen thuisschaker Adil. Uiteindelijk ging Wim er met de winst vandoor. Michael wist tegen Julian een puntje binnen te slepen en liet dit enthousiast aan een ieder weten. Julian had helaas niets gewonnen maar wellicht en hopelijk motiveert hem dit zijn kennis en kunde bij te komen schaven bij Staunton.

Alles bezien was het een zeer geslaagd en gezellig schaak avontuur wat hopelijk volgende jaar zal worden vervolgd.
De spelers die door mogen naar de volgende ronde wens ik VEEL SUCCES!
Alle deelnemers wil ik hartelijk bedanken voor de gezellige schaakmiddag.

Tot volgend jaar of op de club,
Jan Hendrikx.

Eindstanden