Na de beruchte dag van 1 april kwamen een aantal veranderingen: van sneeuw naar zonneschijn, van een werkdag naar het weekend en van de interne competitie op vrijdagavond naar de externe competitie op zaterdagmiddag. We speelde een thuiswedstrijd tegen Kempen Combinatie 4. Het was een middag vol onverwachte momenten!
Nog voordat de klokken gestart waren, hadden we al een voordeel: Kempen Combinatie 4 kon maar een combinatie van 6 spelers maken. Hierdoor vervielen borden 7 en 8, waardoor Tamara en ik (Owen) de winst al binnen hadden en we als team al 2-0 voorstonden. Jammer dat we beide niet konden spelen, maar een win is een win zeggen ze.
Iemand die ook even moest wachten met spelen was Wiek. Zijn tegenstander kwam wat later. Na een belletje wisten we dat hij wel op pad was en na het even opgezocht te hebben kwamen we erachter dat het openbaar vervoer problemen had, waardoor hij dus later was. Na drie kwartier kwam hij gelukkig wel binnenlopen en kon de partij echt beginnen.

Op bord 5 was Yoshi al snel klaar met zijn partij. Yoshi speelde de Caro-Kann opening en dat Caro-Kann Yoshi best goed. Een klein foutje van zijn tegenstander kon hij al snel gebruiken in zijn voordeel, waardoor de partij na 17 zetten al klaar was. De eerste echte win was binnen en we stonden al 3-0 voor.

Nikki speelde op bord 6 en was blij dat hij wit had. Tijdens de interne competitie had hij het erover dat hij een nieuwe opening aan het spelen is: de Ruy Lopéz opening (ook wel de Spaanse opening). Deze kon hij tegen zijn tegenstander spelen. Dit bracht Nikki in een stabiel spel en hij kon het naar een redelijk gelijk eindspel brengen. In dit eindspel kon zijn tegenstander wel ai caramba zeggen, want hij gaf ergens een stuk weg. Hij gaf toen op en Nikki bracht ons zo naar een 4-0 voorsprong, we konden niet meer verliezen.

Op bord 4 speelde Flip, een ijzersterke speler die vorig jaar alle externe partijen had gewonnen. Zijn doel was om dat dit jaar ook weer te doen, maar helaas lukte dit met de tegenstander van vandaag niet. Flip speelde erg goed, maar zijn tegenstander wist toch te winnen. Het feit dat de eerste verloren partij pas na anderhalf jaar extern schaken kwam voor Flip is iets om erg trots op te zijn. Het stond toen 4-1, geen perfecte score meer mogelijk voor Staunton.

Een tijdje later waren er twee partijen bijna tegelijkertijd klaar, zo kwam het over in ieder geval. Op bord 3 had Maikel mooi gewonnen van zijn tegenstander en bracht ons officieel naar een overwinning met 5-1!
Cees speelde op bord 1 en speelde een interessante opening. Hij had van te voren met Wiek naar een bepaalde opening gekeken en besloot deze te gebruiken. Zijn tegenstander trapte er niet in en Cees kwam zo moeilijk uit de opening. Door goed te spelen wist Cees er toch remise van te maken en was de tussenstand 5,5-1,5.

Bord 2 was het laatste bord dat begon met de partij en was de laatste partij die nog bezig was. Wiek kon pas drie kwartier later beginnen met zijn partij, maar het was het wachten waard! Zijn tegenstander speelde dan wel met een achterstand qua tijd, maar zijn talenten op het bord brachten hem in het voordeel. Wiek speelde erg goed, maar wist helaas niet te winnen. Zijn tegenstander won en de uiteindelijke eindstand was 5,5-2,5.

Staunton heeft als team weer een mooie overwinning behaald. Technisch gezien was dit de laatste ronde, maar door corona zijn er een aantal rondes niet door gegaan. Ronde 4 en 5 moeten nog gespeeld worden, wat in eind april en eind mei gaat gebeuren. De volgende ronde is een thuiswedstrijd tegen de Best Moves 1 en in mei mogen we weer terug naar Tilburg om tegen De Stukkenjagers 6 te spelen. Technisch gezien maken we dus nog kans om de competitie te winnen, maar we moeten nog zien of ons dat gaat lukken.

Staunton versus Kempen Combinatie