De kop van dit artikel had ook kunnen zijn : Staunton avondcompetitie team ongeslagen in 2024.   Maar dit is wat pretentieus na 2 wedstrijden in dit jaar.

Net na carnaval speelden we met 2-2 gelijk tegen RSG uit Roosendaal.     In die wedstrijd verloor Maikel kansloos op bord 1 tegen een heel sterke (rating boven 2000) tegenstander. Geen schande natuurlijk, al was Maikel wel teleurgesteld dat hij geen enkel tegenspel had kunnen bieden. Op bord 3 kon Wim een pion voorsprong in het eindspel niet tot winst brengen en speelde remise.  Eddy rook in het eindspel kansen op bord 4 en ging niet in op een remise voorstel van zijn tegenstander. Toch werd een paar zetten later remise overeengekomen. Het kwam op Daniel aan om er nog een gelijkspel uit te halen en dat deed Daniel ook. Hij wist (zoals we gewend zijn) stapje voor stapje een voordeel op te bouwen en buitte daarna een fout van zijn tegenstander uit.

Voor de 2e wedstrijd van dit jaar gingen we naar Oosterhout om daar tegen de Rode Lopers te spelen. Omdat dat de koploper is, waren de hoop /verwachtingen niet erg hoog. Maar ……

Wim op bord 3 speelde tegen een jeugdige tegenstander.  Die kwam vlammend uit de startblokken en bouwde in de opening een behoorlijk sterke stelling op. Wim voelde de bui al hangen, maar kreeg na een mindere zet van de opponent plots ruimte om zijn stelling ter verbeteren.  Wim kon een pion voorsprong veroveren en had een list in petto. Toen die list werkte, had Wim 2 vrije pionnen, die ondersteund door de dame en de overgebleven toren  niet meer te stoppen waren. Het eerste punt was binnen.

Maikel op bord 1 won na 9 zetten een loper met een dubbele aanval. Hij nam een risico om het snel af te maken. Het bleek teveel risico waardoor de thuisspeler ietsje terug kwam. Toen Maikel met de loper een penning kon maken op zijn dame, waar zijn toren achter stond, gaf de opponent gelijk op :  0-2 voor Staunton verscheen op het scorebord.

Mats speelde op bord 2 met zwart en in een interview na de wedstrijd vertelde hij : de eerste zet die mijn tegenstander speelde was een hele ongewone opening voor wit: f4 en hij speelde hiervan de scherpste variatie ( bird: reversed dutch leningrad variatie). Hierdoor werd het vanaf het begin al heel scherp. Gelukkig was ik iets scherper dan mijn tegenstander en wist ik hem al snel onder druk te zetten en uiteindelijk een stuk te winnen. Hierna speelde ik een tactiek die later in de computer niet bleek te werken, gelukkig geloofde mijn tegenstander hier wel in. Hierna blunderde mijn tegenstander een cruciale pion waardoor ik na 3 zetten zijn dame won.

De winst voor Staunton was daarmee binnen.

Eddy was toen nog bezig op bord 4.  Kort voor middernacht gaf ook zijn tegenstander op. Toen we Eddy na de wedstrijd vroegen hoe hij het voor elkaar gekregen had, vertelde hij : ik speelde met zwart. Meestal kom ik niet heel goed uit de opening. Deze keer probeerde ik wat actiever te spelen. Dat pakte goed uit. De 12e zet moest mijn tegenstander al met zijn koning gaan lopen en was zijn rokade weg. Een paar zetten later won ik ook nog een pionnetje. Het zag er goed uit voor mij. Een pion voor; en mijn stukken een stuk actiever op het bord.

Voor mijn gevoel was mijn voorsprong langzaam aan het verdwijnen. Ik had nog een toren en loper, mijn tegenstander een toren en paard. Gezien de positie van de pionnen was dat paard een gevaar voor mij. Gelukkig liet mijn tegenstander zijn paard ruilen voor mijn loper. Ondertussen was het al 0-3 voor ons team. Winnen was geen noodzaak meer voor het team, maar ik kon natuurlijk niet de enige zijn die zonder overwinning naar huis zou gaan! Dat ene pionnetje extra op het bord maakte het schaken makkelijker. Mijn positie was weer steeds beter aan het worden. Er kwam nog een extra pionnetje bij. Het viel mij wel op de schaakstukken van mijn tegenstander steeds harder op het bord werden gezet, totdat deze er geen heil meer in zag en zijn koning omver wierp.

Vol trots gingen we met 0-4 naar huis. Dat duurde wel wat langer dan gepland. Maikel was zijn auto kwijt. In alle euforie was hij zomaar de verkeerde richting in gelopen en kwam op een volledig onbekende parkeerplaats uit.   Na een avondwandeling en de omgeving van Oosterhout wat verkend te hebben, stond zijn trouwe vierwieler hem gelukkig op te wachten.

Het Staunton avond competitie team heeft dit seizoen nu 3 keer gewonnen, 2 keer verloren en 1 keer gelijkgespeeld en staat daarmee op een keurige 4e plaats. Als het zou gaan om ´bordpunten´ zouden we gedeeld 2e zijn, maar zo werkt het helaas voor ons niet.  Er is nog 1 ronde te spelen en er zit zeer waarschijnlijk geen 3e plaats meer in. Dan maar ons best doen om die 4e plaats met succes ter verdedigen.

TeamMPBP12345678
1. De Rode Lopers A1015.5304
2. DSC B1014.51
3. Caïssa Gilze Rijen8141333