Staunton 2 haalt in de nieuwe clubshirst en passant een punt.

Het Staunton 2 team, dat in de NBSB zaterdag competitie uitkomt, speelde een enerverende wedstrijd tegen ODI (Ontpanning Door Inspanning) uit Uden.

Op bord 4 wilde Wim een Londons systeem spelen, maar raakte snel de weg naar de koning (in Buckingham Palace) kwijt. Hij belande via een omweg in Beijing en kon daar verder geen Chinees van maken. Op bord 3 deed Mats iets wat dames doorgaans niet waarderen : zijn Dame werd klemgezet.  Toen Mats haar bevrijd had, bleef een mindere stelling over, die uiteindelijk verloren ging.

Het moest daarom van bord 1 en 2 komen om deze 0-2 achterstand nog enigszins recht te zetten …. en dat gebeurde uiteindelijk heel knap.

Wout – Shakeel
Kg4 – Lxg2
Vanuit deze stelling was mat onvermijdelijk.

Eric wist op bord 1 aan het eind van het middenspel een pion voorsprong te bewerkstelligen. Je zag hem al rekenen hoe dit goed uit te spelen en je zag hem ook al rekenen hoeveel ratingpunten dit zou gaan opleveren. Eric speelde het keurig professioneel uit en kon de achterstand voor het team verkleinen.

Alle ogen waren nu gericht op Wout. Z’n stelling zag er niet rooskleurig uit. Maar onderschat Wout niet: de Udense opponent had wat tijdsproblemen en maakte een blunder. Je zag Wout direct z’n rug krommen, 3 centimeter op z’n stoel naar voren schuiven en dan weet je hoe laat het is. Met een werkelijk prachtig slotstuk wist Wout en passant schaakmat te geven.

De eerste wedstrijd in onze nieuwe mooie clubshirts eindigde daarom in een gelijkspel. Dat het bereikt werd door een ombuiging van 0-2 naar 2-2 leverde allemaal blije gezichten op.

SV Staunton 2RatingSV ODI 2RatingRonde 4
Bolier, E. (Eric)1543Asseldonk van, Q. (Quinten)14891 – 0