Is schaken moeilijk? Nee hoor, helemaal niet. Iedereen kan het leren. De zes lessen die S.V. Staunton biedt zijn voldoende om de regels te leren en een partij goed op te zetten. Ben jij ouder dan 16 en wil je leren schaken? Dan is dit de cursus voor jou! Vanaf vrijdag 15 september kun je terecht bij S.V. Staunton uit Etten-Leur. S.V. Staunton doet namelijk mee aan een nieuw initiatief: NederlandSchaakt. Dit is een cursus voor volwassen waarin je in zes weken de regels en belangrijkste basisprincipes van het schaakspel leert.

Zes lessen van 1.5 uur

We bieden twee modules aan; “Schaken leren” en “Beter schaken voor volwassenen”. Ze bestaan uit zes lessen van anderhalf uur. Die worden gegeven op vrijdag avond in zes achtereenvolgende weken. Op de avonden krijg je uitleg van een gediplomeerd schaaktrainer. Maar natuurlijk wil je de nieuw vergaarde kennis ook meteen in de praktijk brengen. Daarom wordt er ook tijd uitgetrokken om lekker te kunnen schaken tegen je medecursisten.

De inhoud

Ben je helemaal nieuw in het schaken? Dan beginnen we de eerste les met de spelregels. Na één avond kun je al beginnen met je eerste partijvorm. In de vervolglessen behandelen onderwerpen als mat zetten en krijg je handvaten om een schaakpartij goed op te zetten.

Schaak je regelmatig (online) of heb je in het verleden veel geschaakt? Dan past de module ‘Beter schaken’ bij jou! In deze lessenserie leer je meer over onderwerpen als stukkenactiviteit, aanvalsmotieven en de gouden regels in de opening. Dit gaat je helpen om aansluiting te vinden bij het niveau van de clubschaker.

Lessen met een kleine groep

Schaken doe je samen! Daarom bieden we de cursus in groepsvorm aan. De groepen bestaan doorgaans uit 10 a 14 deelnemers. De groepslessen werken namelijk niet alleen motiverend, ze zijn ook heel gezellig! Heb je vrienden, familieleden of collega’s die ook willen leren schaken? Meld je dan samen aan!

Omdat de cursus wordt aangeboden op twee niveaus kan iedereen meedoen! Beide modules bestaan uit zes lessen van 1,5 uur die wekelijks tussen vrijdag 15 september en vrijdag 20 oktober worden gegeven. De lessen beginnen telkens om 20:00 bij D’n Drempel, Papenstraat 47, 4875 CJ te Etten-Leur. Meer informatie is te vinden op de website www.NederlandSchaakt.nl .

Schaakles voor volwassenen bij S.V. Staunton