Na het zo mooi verlopen Staunton Koningsdagsnelschaaktoernooi op woensdag, was het op de vaste vrijdagavond weer tijd voor een volgende ronde in de interne competitie. Onze wedstrijdleider toverde weer een mooi wedstrijd programmma uit de hoge hoed (of hoe die PC ook heten mag).

Einstelling Jan tegen Jan

De Jantjes waren nog in het ritme van afgelopen woensdag. Jan H verstevigde zijn koppositie door Jan v E redelijk snel te verslaan.  Runner up Cees deed er iets langer over, maar versloeg Maikel na een zeer degelijk opgebouwde partij zodat hij Jan op de hielen blijft zitten.

Nikki speelde voorlopig z’n laatste partij in D’n Drempel omdat hij de komende 4 weken voor z’n werk in het buitenland is.   Nikki maakte er een interessant potje van en na een lange partij deelde hij de punten met Wiek, die daardoor als derde in de ranglijst de aansluiting met Jan en Cees dreigt te verliezen.

Wiek voelt nu de hete adem in de nek van Martijn en Kasper, die beiden hun partij tegen resp. Daan en Eddy degelijk winnend afsloten.  De top 5 hebben nu wel een behoorlijk gat geslagen met de rest.

Luc had laten weten dat hij zich nog door het verkeer aan het worstelen was en Daniel kon daardoor wat langer over z’n eerste zet nadenken.   De partij liep daarna gelijk op en remise was daarom geen verrassing.

Mats, die vanaf maart meedoet in de competitie,  boekte een knappe 2e zege tegen Rinus, waardoor de familie Merkies met lege handen het weekend in moest gaan.

Wim den Ouden tegen Michael Bastieri
Stelling na 25 zetten, wit aan zet.

Michael en Wim waren na zo’n 35 zetten allebei 1 zet van schaakmat af, waarbij Wim dat net iets beter kon afwenden en uiteindelijk de lang gelijk opgaande partij winnend kon afsluiten.

Roland tegen Tamara
17. Pd5, zwart aan zet

Het klapstuk van de avond was toch wel de partij tussen Tamara en Roland.   Beiden waren in het eindspel dicht bij het promoveren van een pion en moesten dat ook allebei met hand en tand voorkomen met een toren en een paard.  De analisten rond het bord gaven na de partij aan dat de winstkansen op en neer gegaan waren.  Nadat de kruitdampen waren opgetrokken waren die pionnen van het bord en kon Tamara haar paard weer inzetten voor een niet meer door Roland te verdedigen aanval.

Het was weer een mooie schaakavond ………..

Wim den Ouden

Interne competitie 28-04-2023