’s Ochtends toen ik mijn ogen net opende en door het raam naar buiten durfde te gluren werd ik toch overvallen door enige zwaarmoedigheid. Het grauwe en gure weer, de kou, de donkerte. Nee, niets voor mij. Echt een dag om je onder de dekens te verstoppen een “power-winterslaapje” te houden tot ergens in juni bij voorkeur. Aangezien de externe competitie ronde 4 niet verzet kon worden naar juni, ik heb het nagevraagd, het slaapje toch maar uitgesteld en snel uit de veren naar D’n Drempel.

Zaterdag 18 december jongstleden mocht ons team het opnemen tegen Eindhoven 4. Een tegenstander die een stevige derde positie innam. Wij, ook stevig, maar helaas op de laagste positie namelijk de zevende. De tegenstander had een groot rating overwicht op ons. Zij gemiddeld 1652 tegenover ons gemiddelde van 1595.

Eenmaal binnen bleek het daar ook nog best koud. Niet onbegrijpelijk hielden een aantal leden en gasten hun jas aan. Zelf had ik helaas geen jas bij. Stukje in de auto en dan naar binnen, geen jas nodig. Althans zo dacht ik. De enige die nergens last van bleek te hebben was Maikel die een dun zomers t-shirt wel voldoende vond. Als hij mee zou doen aan het televisie programma DNA-onbekend, ben ik ervan overtuigd dat zijn voorouders tot een of andere Eskimo stam behoorden. Misschien een volgende keer een locatie zoeken waar de verwarming het beter doet?

Genoeg geluld, ter zake…

Tamara mocht het opnemen tegen Flip. Nee niet onze Flip. Hun team had hun eigen Flip. Onze Flip kon vandaag helaas geen acte de présence geven. De tegenstander bood remise op zet 37. Een terecht aanbod gezien de stelling waar een pionnenketting elke vorm van verzet tegenhield. Tamara wilde toch nog wat proberen en weigerde beleefd. De tegenstander vervolgde direct met een slechte zet en Tamara won.

Je kunt veel zeggen over de tegenstander van Nikki, maar een vechter was het zeker. Een stelling die voor een ieder duidelijk remise was. Lopers van ongelijke kleur e.d , je kent het wel. Nikki bood tot tweemaal toe remise, maar zijn tegenstander weigerde het aanbod. Dit wordt een lange zit, zucht. Niet veel later geschiedde het kerstwonder want Nikki kon plotseling zijn pion promoveren. Wie had dat gedacht? Nou, wij niet, en ik vermoed zijn tegenstander ook niet.

Ook Cees was al een beetje in de kerstsfeer en bood zijn jeugdige tegenstander tweemaal remise in een Dame eindspel tegen drie pionnen. Het jeugdige talent dacht dat toch minstens één van zijn drie pionnen aan de overkant zou moeten kunnen komen. Tja,.. een puntje voor Cees.

Wanneer je een remise aanbod meerdere keren weigert en dan toch verliest is dat erg zuur. Tot overmaat gebeurde dit ook de jeugdige tegenspeler van onze “Eskimo” Merkies. Twee torens tegen een Dame en wat pionnen op het bord. De tegenstander weigerde tweemaal het remise aanbod, wilde het onderste uit de kan en u raadt al wat ze op haar neus kreeg.

Op bord 1 een spannende partij tussen Jan en Jochem.
Turbo-Combinatie: “Een schaakcombinatie waarbij een speler, in willekeurige volgorde, twee stukken offert waarvan een de Dame en bijgevolg een winnende positie krijgt.”
– Fide Handbook 2022 –

Jan Hendrikx (1928) – Jochem Berndsen (1937)
17….Txe3! 18.Dxe3-Te8 19.Df2-Pxd4 20.Txd4-Pe6 21.Pb5-Dxb5! 22.cxb5-Lxd4

Uiteindelijk wonnen we met 6,5-1,5. Wie had dat gedacht tegen zo een sterke tegenstander?
Iedereen bedankt, top gespeeld en tot de volgende ronde!

Persoonlijke uitslagen

Staunton Etten-Leur 1RatingEindhoven 4RatingRonde 4
Hendrikx, J.P.G. (Jan)1928Berndsen, J.F. (Jochem)19371 – 0
Merkies, M.M. (Maikel)1675Feng, Y. (Elysia)17731 – 0
Es van, N.W. (Nikki)1666Hoogstraaten van, R.J.M. (Ron)16131 – 0
Gils van, C.M.W. (Cees)1631Chua, E.Y.T. (Ethan)17811 – 0
Leeuwen van, L.J.W. (Wiek)1608Thijssen, F.H. (Freek)15911 – 0
Struijs, M. (Martijn)1511Ganeshram, N. (Nirupa)1535½ – ½
Koopman, D. (Daniel)1444Snoeck, E.W. (Ewout)15730 – 1
Boxel van, T. (Tamara)1295Stomps, B.W.P. (Flip)14141 – 0
Gemiddelde Rating:1595Gemiddelde Rating:16526½-1½
An offer he can’t refuse?