Een van de eerste bezoekers was een lid van onze club.

Afgelopen weekend was het Leurse Havenfeest: een jaarlijkse festiviteit bij de haven van Etten-Leur vol met kraampjes, muziek, gezelligheid en dit jaar voor het eerst een standje van onze schaakclub! Met een aantal leden van de club hebben we zondag de hele dag op het Leurse Havenfeest gestaan om het schaken en de gezelligheid van Staunton naar de mensen te brengen!

De opzet van ons standje was eenvoudig:
We hadden 3 borden op volgorde van sterkte. Ieder bord had een passende speler en een klok met 10 minuten per persoon per partij. Mensen konden bij bord 3 beginnen voor €0,50 voor een potje snelschaken. Als men won op bord 3, mochten ze gratis door naar bord 2 en als zij daar wonnen, mochten ze gratis door naar bord 1. Men mocht ook borden overslaan door een hoger tarief te betalen (€1 voor bord 2 en €1,50 voor bord 1).
Als iemand van bord 1 kon winnen of 3 keer had meegedaan kon men een prijsje uitkiezen, dit was of een Staunton pen of een schaak sleutelhanger.

Het werd aardig druk bij onze kraam.

Met een enthousiaste groep leden van de club hebben we er een gezellige dag van gemaakt! We begonnen met een klein groepje dat ’s ochtends om 09:00 al klaar stond om het standje in te richten en klaar te maken voor de dag. Om 10:00 kwamen de mensen het havenfeest op en werd ons standje bezocht. Hierbij hebben we allerlei mensen aan ons standje gehad: van beginners op bord 3 tot gevorderden die het ons lastig maakten op bord 1, van jeugd tot ouderen, van mensen die vooral online spelen tot mensen van andere schaakclubs. We hebben zelfs iemand aan ons standje gehad die zo veel zelfvertrouwen had dat hij een simultaan begon tegen Eric bord 3 en Wout op bord 2!
Rond 16:00 begon het helaas wat te regenen. Wij stonden gelukkig droog onder het standje, maar de drukke straten waren ineens bijna helemaal leeg. De regen heeft zo een paar mensen bij ons standje gehouden, maar ook een hoop mensen weggehouden. Dit gaf ons een goede kans om gezellig tegen elkaar te spelen.
Rond 17:00 begonnen andere kraampjes op te ruimen en in te pakken om naar huis te gaan. Wij deden hier netjes aan mee en rondde de laatste schaakpartijen af en ruimde de schaakspullen op. Met de overgebleven leden van de club zijn we nog lekker gaan eten bij de Moeierboom en hebben we de dag afgesloten bij de Butler, waar we met een drankje nog wat potjes geschaakt hebben en gezellig hebben gekletst.

We hebben er een erg gezellige zondag van gemaakt op het Leurse Havenfeest! Mensen waren enthousiast en we hebben de gezelligheid van onze schaakclub zeker over kunnen brengen aan de mensen. Hopelijk houden we er nog een paar nieuwe leden aan over en wie weet staan we er volgend jaar weer.

Leurse Havenfeesten Staunton Standje