De opening

Op zaterdag middag 18 september hebben we op onze schaakvereniging een toernooi gehouden. De schaak-off is een leuk initiatief van de bond voor mensen die niet direct ervaring hebben met schaakclubs en verenigingen. Zodat ook zij eens een kijkje kunnen nemen in de keuken van de club.

Ik wil niet meteen op de zaken vooruit lopen, maar gezellig was het zeker.

De deelnemers waren divers. Er deden schakers mee van onze club. Maar ook voor ons onbekende schakers, die in meer of mindere mate bekent zijn met het schaakspel en/of, zo bleek, de schaakklok.

Schaakpartijen kunnen lang duren, zeker als je de klok vergeet aan te zetten.

Ik steek de hand in eigen boezem, wel gezegd na elke zet de klok in te drukken, maar de instructie hoe hem überhaupt aan te zetten niet gegeven. Resultaat, twee spelers hadden netjes na iedere zet op de klok gedrukt, maar na tien minuten bleek er geen seconde voorbij te zijn. Gelukkig is deze partij toch nog tot een goed, of in ieder geval, een eind gekomen.

Het middenspel

De variatie in spelers leidde tot een aantal interessante partijen en stellingen.

Teun had al snel zijn schaapjes op het droge. Door zijn tegenstander, met het nooit uit de mode gerakende herdersmat, mat te zetten.

Eric besloot wat creatiever te zijn, door geen truc uit de oude doos te pakken, maar zijn eigen combinatie. Hij offerde een toren om het vervolgens de dame van zijn tegenstander het onmogelijk te maken om nog iets te presteren. Zo doende hengelde hij de winst binnen.

Het inschatten van je schaakniveau is nog niet zo gemakkelijk. Zo is Casper ingedeeld in de beginners groep, dit jeugdig talent maakte de partijen zonder te veel poespas af. Waar veel beginnende spelers nog moeite hebben met matmotieven, zag Casper ze meteen en wist zelfs een keer mat op het midden van het bord te bereiken.

Emancipatie is één ding, maar Anzour schoot hier ietsjes in door. Zo mag een koning geen dame zet doen, noch vice versa, en blijven de oude rolpatronen van man en vrouw gewoon staan bij het schaken.

Luka bewaarde het beste voor het laatst. De eerste twee partijen had hij minder geluk en moest hij de winst aan zijn tegenstanders geven. Terwijl Cees van Gils (Een sterke speler van Staunton) de ene na de andere overwinning boekte. Een ware Goliath versus David strijd volgde. Iedereen weet wel hoe dat verhaal afliep. Cees ging goed van start, maar Luka had toch nog een steen in zijn slinger en verraste Cees met een onverwachte mat aanval.

Het eindspel

Uiteindelijk waren alle wedstrijden gestreden en werd het tijd voor de prijsuitreiking. Waar de winnaars een prijs mochten uitzoeken. Er waren allerlei, voornamelijk schaak gerelateerde, prijzen te kiezen. En de verliezers….die waren er niet, iedereen ging met een mooie prijs naar huis. Wij zien iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan deze gezellige schaakmiddag als een winnaar, daarvoor willen wij jullie hartelijk danken.

Eindstanden
NoGroep AniveauTotaal