Door corona verloopt koningsdag anders dan andere jaren. Ditzelfde geldt ook voor het jaarlijkse koningsdagsnelschaaktoernooi van onze vereniging. Doordat we niet fysiek bij elkaar mochten komen, werd het toernooi online gehouden via de schaakwebsite tornelo.com. Hiervoor hadden 8 personen zich aangemeld om mee te doen aan het toernooi. De meeste personen waren leden van de schaakclub (Tamara, Jan, Martijn, Nikki en ik (Owen)), maar er zat ook een oud lid bij (André), een schaakliefhebber (José) en zelfs een mysterieuze gast onder de naam Yoshi. Met deze personen hebben we vanaf 20:00 7 rondes gespeeld van 10 minuten per persoon per partij. Aan het eind van de avond hadden we een interessante ranglijst.

Helaas moet er altijd wel iemand onderaan staan met een toernooi als deze. En deze keer was ik dat. Ik speelde tegen goede tegenstanders die mij sneller wisten te verslaan dan andersom. Ondanks dat ik alle partijen had verloren, vond ik het wel leuk en heb ik van Nikki iets geleerd over de Vienna opening.
Boven mij stond André van de Laar met 2 gewonnen partijen. Ik heb persoonlijk niet tegen hem gespeeld, maar ik hoorde van meerdere mensen dat hij goed speelde. Met 2 gewonnen partijen is dit zeker terug te zien, goed gedaan!
Op de 5e plaats stonden 2 personen: Tamara van Boxel en José Aroca. Beide hadden 3 punten gehaald, waardoor ze een 5e plaats verdienden. Maar door Sonneborn-Bergerpunten stond Tamara boven José (6 voor Tamara en 8 voor José). Onderling had José ook verloren van Tamara, maar beide hebben goed gespeeld en een mooi plekje weten te veroveren op de ranglijst!
Op de 4e plaats is Martijn Struijs geëindigd. Hij moest in het begin nog opwarmen, maar speelde toen erg goed. In totaal haalde hij 4 punten, toepasselijk voor de 4e plaats. Met 3 gewonnen partijen en 2 remises heeft Martijn dit keurig gedaan!
Onze mysterieuze gast Yoshi speelde mysterieus goed en haalde een 3e plaats met 5 punten. Met 2 remises tegen Nikki en Martijn en een verloren partij tegen Tamara heeft hij fantastisch gespeeld en een mooie podiumplaats weten te krijgen!
De 1e plaats werd gedeeld door 2 personen: Jan Hendrikx en Nikki van Es. Beide hadden aan het eind van de avond 5,5 punten. Mooi om 2 verschillende mensen op de 1e plaats te zien. Jan is al een hele tijd lid van de club en speelt ijzersterk. Nikki is pas sinds dit jaar lid, maar speelt ook ijzersterk! Beide hebben geweldig gespeeld en hebben de 1e plaats meer dan verdiend!

Ondanks dat het net iets anders liep dan normaal, was de gezelligheid net zo groot als altijd door een videocall. Hierin werd voor, tijdens en na het toernooi gezellig in gekletst en het toernooi was goed verlopen. Het was erg leuk om toch op een net iets andere manier te spelen. Hopelijk gaat het volgende snelschaaktoernooi (het kerstsnelschaaktoernooi 2021) weer fysiek door, maar dit is zeker een goed alternatief!

Ranglijst voor Koningsdagtoernooi 2021 SV Staunton na ronde 7

#NameScoreSonneborn-Berger