Afgelopen zaterdagmiddag zijn de 2 schaakteams van Schaakvereniging Staunton op bezoek geweest bij andere verenigingen. Het 1e team ging op bezoek bij ’t Paardje uit Made.

Het eerste team begon de wedstrijd al om 12u en het was alweer hun 3e wedstrijd in de 1e klasse. Ze gingen vol goede moed van start met de insteek om hun eerste overwinning te gaan pakken. Helaas bleek dit voorlopig nog een droom. Er werd keihard gestreden, maar helaas niet met het gewenste resultaat. Gelukkig wisten Cees van Gils en Ad Speekenbrink beide gelijk te spelen en wist Maikel Merkies er zelfs nog een overwinning uit te slepen waardoor de schade beperkt bleef. De einduitslag werd hierdoor: ’t Paardje 1 (Made) – Staunton 1: 6 – 2.

Het 2e team ging op bezoek bij DSC uit Dongen. Om 13.05u werden de klokken ingedrukt en konden de wedstrijden van start gaan. Het werd een hevige strijd onderling waar keihard geknokt werd om de punten. Owen van Santen had er echter geen zin in om er een lange middag van te maken en wist zijn tegenstander binnen 25 minuten in de pan te hakken. Een knappe, maar zeer verdienstelijke overwinning zo vroeg in de middag wat ten goede van het vertrouwen kwam voor de rest van het team. Lange tijd stond het 2e op voorsprong, maar helaas werd het 1-1. Rinus maakte jammer genoeg een klein foutje, maar wist dit het tij niet meer te keren en gaf uiteindelijk op. Daarna bleek het team toch de smaak te pakken te hebben en versloegen Tamara van Boxel, Henk Hofman en Jan van Egmond op een zeer sublieme wijze hun tegenstanders. Door hun prestaties was Staunton nu in veilige zone terecht gekomen want de tussenstand was nu 4-1 in het voordeel van Staunton. Tonie Schnepper maakte er een zeer spannende pot van, maar wist helaas niet te winnen. De tussenstand was nu 4-2 voor Staunton. De schakers zagen de bui alweer hangen dat het uiteindelijk 4-4 zou worden. Voor het 2e team is dit op één of andere manier een veel gespeelde uitslag, want afgelopen seizoen hadden maar liefst 5 van de 7 wedstrijden 4-4 gespeeld.

Het was nu aan Paul Hultermans en Daniel Koopman om minimaal een ½ puntje te pakken zodat ze als team de overwinning zouden pakken.

Paul dacht toen ook een zeer mooie combinatie te pakken maar deze bleek toch tegen te vallen. De teamgenoten dachten zelfs dat hij de partij nog zou gaan verliezen. Dit bleek gelukkig minder waar en hij wist de wedstrijd in een gelijkspel te laten eindigen. Hierdoor was de teamoverwinning binnen. Nu was alleen Daniël nog bezig, maar helaas tevergeefs. Jammer genoeg bleef ook hij met lege handen achter. Maar gelukkig ging het 2e team met 4½ – 3½ overwinning naar huis.

De volgende wedstrijd staat gepland op 26 november 2016. Dus bij deze alvast aan één ieder succes de 26e en maak er maar iets moois van.

IMG 20161105 130418

Staunton op stap